JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

XIV. Edycja Festiwalu KWARTESENCJA...


Kwartesencja_2018___260.jpg

W ramach tegorocznej XIV. edycji Festiwalu Kwartesencja do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zapraszamy na koncerty w dniach: 17.06.18 oraz 26.06.18 o godz. 20.00

Program Festiwalu zorganizowany przez Royal String Quartet obejmuje osiem koncertów i jest podsumowaniem dorobku zespołu, który w tym roku obchodzi 20-lecie działalności.
Festiwal ma oddolny, autorski charakter, a za jego program w całości odpowiadają członkowie Royal String Quartet, którym po raz kolejny na scenie towarzyszy czołówka polskich muzyków.
Koncerty RSQ odbywają się zawsze w nieformalnej atmosferze, ­w najpopularniejszych przestrzeniach w Warszawie. Ich wspólną ideą jest przybliżenie muzyki współczesnej oraz nowoczesnych aranżacji jak najszerszemu gronu odbiorców, czemu służy także bezpłatna możliwość udziału w siedmiu spośród ośmiu wydarzeń. Szczególny charakter tej edycji nadaje przypadający w tym roku jubileusz istnienia zespołu. W tym roku zaproszenie artystów przyjęli m.in. wiolonczelista Andrzej Bauer (1.06, - Królikarnia), wokalistka Barbara Kinga Majewska (14.06 - TR Warszawa), pianista i kompozytor Bartek Wąsik oraz Stanisława Celińska (17.06 - Studio im. W. Lutosławskiego), wiolonczelista Marcin Zdunik i altowiolista Paweł Czarny (26.06 - Studio im. W. Lutosławskiego), Kayah (9.07 - Teatr Studio).

RSQ_250.jpg
fot. Magda Hueckel

20 lat, kilkanaście płyt nagradzanych Fryderykami i wychwalanych przez krytykę. Wierna publiczność, koncerty na wszystkich kontynentach. W czerwcu u siebie, w Warszawie, Royal String Quartet zaprasza na jubileuszową Kwartesencję (1.06-9.07.2018).

Trudno uwierzyć, że grają już tyle lat, kiedy obcuje się z ich żywiołowością, pomysłowością artystyczną, skłonnością do poszukiwań i otwartością na nowe wyzwania. Royal String Quartet zalicza się do światowej czołówki – świadczą o tym choćby nazwy sal koncertowych, w których występuje: amsterdamska Concertgebouw, Palais des Beaux-Arts w Brukseli, wiedeński i berliński Konzerthaus, londyńska Wigmore Hall czy Beijing Concert Hall w Pekinie. Tam grają najlepsi. W Polsce to Filharmonia Narodowa, Studio koncertowe im. W. Lutosławskiego czy NOSPR w Katowicach. Zespół nie zamyka się w jednej stylistyce: od lat święcą triumfy ich wspólne występy z Kayah. Wyrafinowana muzyka popularna, piosenka aktorska, a nawet jazz – w swoich ambitnych artystycznie przedsięwzięciach Royal String Quartet nie uznaje granic gatunków.
Na początku kariery specjalizowali się w muzyce złotej epoki kwartetu smyczkowego. Haydn, Mozart, Beethoven – te trzy nazwiska firmują repertuar pierwszej płyty zespołu (wyd. DUX), nominowanej w 2002 roku do nagrody Fryderyka. Precyzja techniczna, klarowność muzycznej formy i nienaganny styl to podstawy, na których muzycy Royal String Quartet zbudowali swoją późniejszą karierę. Te cechy ich gry zaowocowały także nagrodami na międzynarodowych konkursach, m.in. na prestiżowym konkursie w kanadyjskim Banff. W budowaniu marki zespołu ważną rolę odegrał udział w dwuletnim programie koncertowonagraniowym BBC New Generation Artists, który zapewnił polskim muzykom rozpoznawalność na Wyspach Brytyjskich. W 2004 roku artyści zagrali nawet przed królową Elżbietą II, a trzy lata później otrzymali nominację do prestiżowej nagrody Royal Philharmonic Society! Słowo „Royal” w nazwie zespołu, które podobno było dość przypadkowym wyborem, zyskało wówczas nowe znaczenie…
Od początku swojej kariery RSQ grał i nagrywał polską muzykę. Kiedy zespół podbijał Zjednoczone Królestwo, światowa publiczność właśnie zaczęła odkrywać, że z Polski pochodził nie tylko Chopin. Dzięki temu kwartet szybko stał się jednym z czołowych ambasadorów naszej kultury. Potwierdziły to dostępne na całym świecie płyty, wydawane przez renomowaną brytyjską wytwórnię Hyperion, na których muzycy nagrali kwartety Szymanowskiego, Różyckiego, Góreckiego, Pendereckiego, Lutosławskiego, a także utwory Szymańskiego oraz Mykietyna.
Z biegiem lat muzyków Royal String Quartet coraz bardziej pociągała muzyka współczesna, tworzona teraz, aktualna. Młode pokolenie awangardowych kompozytorów wiele zawdzięcza muzykom kwartetu, którzy głęboko angażują się w pracę nad nowymi utworami, uczą się niekonwencjonalnych technik i podejmują niecodziennych zadań (także aktorskich!). Ta działalność zaowocowała m.in. wydaniem DVD „Liminal Studies” z audiowizualnymi utworami Wojtka Blecharza i CD „Umbrae” z kwartetami Andrzeja Kwiecińskiego (Bôłt Records). Ostatnio Brytyjczycy powierzyli Royal String Quartet nagranie utworów swojego klasyka współczesności, Jamesa MacMillana (wydanie płyty przez Hyperion planowane jest na początek sierpnia 2018).
Royal String Quartet szybko udowodnił, że potrafi spełniać się w różnych gatunkach muzycznych. Zaczęło się od tang Piazzolli zarejestrowanych z akordeonistą Klaudiuszem Baranem (Sony Classical 2003), za który muzycy otrzymali swojego pierwszego Fryderyka. Potem były jazzowe opracowania muzyki Grażyny Bacewicz (Polskie Radio 2009), nagrane z pianistą Krzysztofem Herdzinem, a zaraz później album nagrany z Kayah (Kayax/Agora 2010), który zyskał status Złotej Płyty. Wreszcie przedsięwzięcie teatralne: „Nowa Warszawa” – recital piosenek o stolicy w wyrafinowanych opracowaniach Bartka Wąsika, śpiewanych przez Stanisławę Celińską (Nowy Teatr 2012).
Dwa Fryderyki i sześć nominacji do tej nagrody, 17 płyt, do tego 13 festiwali Kwartesencja, opartych na idei wspólnego muzykowania z przyjaciółmi. Koncerty RSQ odbywają się zawsze w nieformalnej atmosferze, nie są długie, ale zawsze ułożone ze smakiem.

20 lat Royal String Quartet – zapraszamy do wspólnego świętowania!

Koncerty Festiwalu w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego:

Niedziela, 17. 06. 2018, godz. 20.00

Celi__ska_251.jpg
 fot. Magda Hueckel

Wykonawcy:
Stanisława Celińska śpiew
Bartek Wąsik fortepian
Royal String Quartet w składzie:
Izabella Szałaj-Zimak skrzypce
Elwira Przybyłowska skrzypce
Marek Czech altówka
Michał Pepol wiolonczela

W programie:
Nowa Warszawa – piosenki o Warszawie w opracowaniach Bartka Wąsika

Te piosenki znają niemal wszyscy, nawet jeśli nie mieszkają w stolicy. Od Warszawy z przedwojennych szlagierów, przez opisaną w późniejszych przebojach Czesława Niemena i T.Love, po miasto wyobrażone w kompozycji Davida Bowiego – utwory w opracowaniach Bartka Wąsika podbiły serca publiczności po premierze płyty i recitalu w Studiu Koncertowym im. Lutosławskiego (2012). Nowa Warszawa otrzymała nagrodę kulturalną Wdecha, przyznawaną przez stołeczne wydanie Gazety Wyborczej – w kategorii „wydarzenie roku”, czytelnicy uhonorowali też Stanisławę Celińską. Bartek Wąsik nagrodzony został Gwarancją kultury TVP Kultura za wyrafinowane aranżacje tych utworów, które wzruszają i zachwycają połączeniem wielu estetyk: chopinowskiego romantyzmu, dwudziestowiecznego minimalizmu, współczesnego kwartetu smyczkowego, piosenki aktorskiej – są różnorodne jak Warszawa.

Organizator: Stowarzyszenie Kwartesencja

Wtorek, 26. 06. 2018, godz. 20.00

Zdunik_202.jpg
P_Czarny_202.jpg
 Marcin Zdunik,  fot. Maciej Mulawa
 Paweł Czarny,  fot. David Dueñas Cid

Wykonawcy:
Marcin Zdunik wiolonczela
Paweł Czarny altówka
Royal String Quartet w składzie:
Izabella Szałaj-Zimak skrzypce
Elwira Przybyłowska skrzypce
Marek Czech altówka
Michał Pepol wiolonczela

Program:
Wolfgang Amadeus MOZART – Kwartet smyczkowy d-moll KV 421, Dmitrij SZOSTAKOWICZ – Kwartet smyczkowy nr 8, Erwin SCHULHOFF – Sekstet smyczkowy op. 45

Zaczynali od klasyków wiedeńskich, wchodząc w kwartetową dojrzałość zafascynowali się głęboką prawdą w muzyce Szostakowicza, a teraz – odkrywają zapomniany repertuar. Kwartet d-moll Mozarta (1783) to ukłon kompozytora w stronę twórcy współczesnego kwartetu, Józefa Haydna. Poważny ton dzieła, nie tak częsty u Mozarta, wskazywany bywał jako punkt odniesienia dla romantycznego już z ducha Schubertowskiego kwartetu Śmierć i dziewczyna. O swoim VIII Kwartecie c-moll (1960), oficjalnie dedykowanym ofiarom faszyzmu i II wojny światowej, Szostakowicz miał powiedzieć: „poświęciłem go sobie”. Utwór pełen jest autocytatów z innych dzieł, a główny temat zawiera „podpis” kompozytora: motyw D-Es-C-H. Dzieło powstało w podnoszącym się z ruin Dreźnie, gdzie 40 lat wcześniej Erwin Schulhoff tworzył pierwsze takty swojego Sekstetu (1920-24). To jedno z najważniejszych dzieł tego śmiałego innowatora, który zmarł w 1942 roku w obozie koncentracyjnym w bawarskim Wülzburgu.

Więcej informacji na stronie kwartesencja.com

Organizatorzy: Stowarzyszenie Kwartesencja, Program 2 Polskiego Radia

Na koncerty odbywające się w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne na godzinę przed każdym koncertem przy wejściu do Studia.

­­

» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt