JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

Koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa...


5.10.2019_strugala_jakowicz_2.jpg

5.10.2019 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego odbył się koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Tadeusza Strugały. Solistą ­był skrzypek Krzysztof Jakowicz.

IV Symfonia Roberta Schumanna jest – wbrew numeracji, plasującej ją na ostatniej pozycji wśród czterech jego dzieł tego gatunku – utworem młodego twórcy, w rzeczywistości symfonią drugą, skomponowaną w tym samym roku, co Pierwsza – 1841, z intencją urodzinowego prezentu dla żony, Klary. Dziesięć lat później autor dokonał istotnych rewizji dzieła, które częściej wykonywane jest w tej drugiej wersji. Romantyczna aura, subtelna ekspresja i nowatorska, integralna forma czynią IV Symfonię jednym z najwspanialszych i najpopularniejszych kompozycji swego twórcy.
Życie Maxa Brucha wypełniała praca w charakterze dyrygenta i pedagoga w kilku niemieckich miastach (najsilniej związany był z Berlinem), a także w Liverpoolu, gdzie przez kilka sezonów występował jako gościnny dyrygent tamtejszych koncertów filharmonicznych. Stosunkowo bogata twórczość kompozytorska Brucha spotykała się z umiarkowanym zainteresowaniem – należał, podobnie jak Brahms, do grona kompozytorów raczej konserwatywnych, hołdujących klasycyzującym formom, w opozycji do faworyzowanej przez krytyków grupy „nowoniemieckich” modernistów (według słów jednego z komentatorów „tak, jak tworzyłby Mendelssohn, gdyby żył dłużej”). Jednak historia na trwałe zapamiętała przynajmniej jedno z jego dzieł: Koncert skrzypcowy g-moll, który wszedł do wiolinistycznego kanonu, podziwiany za doskonałą równowagę formy, wirtuozerii (faktura partii skrzypiec sporo zawdzięcza konsultacjom wielkiego Josepha Joachima) i romantycznej, „postmendelssohnowskiej” ekspresji.
Sławnym fragmentem III Suity orkiestrowej D-dur Johanna Sebastiana Bacha jest seraficzna Air, znana z mnóstwa aranżacji, często jako „Aria na strunie G”. Ów niezupełnie adekwatny, lecz przyjęty tytuł pochodzi z przeróbki, której dokonał w XIX wieku niemiecki skrzypek August Wilhelm. To opracowanie wydatnie przyczyniło się do spopularyzowania Suit orkiestrowych Bacha, było też pierwszym jego dziełem zarejestrowanym fonograficznie (1902).

Wielkim walorem tego interesującego koncertu było spotkanie dwóch wielkich artystów, których status na polskiej scenie muzycznej jest wręcz legendarny – za dyrygenckim pulpitem stanął Tadeusz Strugała, a jako solista wystąpił Krzysztof Jakowicz.

Sobota, 5. 10. 2019, godz. 19.00
Koncert symfoniczny

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Wykonawcy:
Krzysztof Jakowicz skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Tadeusz Strugała
dyrygent

Program:
Johann Sebastian BACH – Aria na strunie G z III Suity orkiestrowej D-dur, Max BRUCH – Koncert skrzypcowy g-moll op. 26, Robert SCHUMANN – IV Symfonia d-moll op. 120

Bilety w cenie: normalne - 35 zł, ulgowe - 25 zł (dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia, uczniów szkół muzycznych i baletowych, studentów uczelni muzycznych i muzykologii) 



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt