JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

Joseph Joachim odkrywany na nowo...


Joseph_Joachim__1831_1907____Anonyme_Fotografie.jpg

29.10.2019 o g.19.00 w Studiu PR im. Witolda Lutosławskiego usłyszeliśmy kompozycje Josepha Joachima w wykonaniu skrzypaczki Kathariny Uhde i Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. Muzyków poprowadził Dennis Friesen-Carper­.

Joseph Joachim (1831-1907)

Będąc jednym z największych skrzypków XIX w., Joseph Joachim miał znaczący wpływ na dzieła współczesnych mu kompozytorów.
Dzięki swoim interpretacjom „klasyki” zyskał reputację być może czołowego niemieckiego skrzypka swoich czasów. Niewiele osób wie, że sam także komponował. Ponowne odkrycie jego dwóch wczesnych dzieł Fantasie über ungarische Motive [Fantazja na motywach węgierskich] i Fantasie über irische Motive [Fantazja na motywach irlandzkich] ukazują nowe oblicze muzyka. Joachim urodził się w Kitsee, w Burgenlandzie (teren dzisiejszej Austrii), dzieciństwo spędził w Budapeszcie i Wiedniu, a w 1843 r. przeprowadził się do Lipska. Tam poznał Mendelssohna i rozpoczął naukę komponowania pod okiem Moritza Hauptmanna (1792-1868). Jego pierwsze dzieła obejmują pieśni a także wirtuozeryjne utwory na skrzypce, w tym dwie fantazje będące częścią omawianego koncertu. Pierwszą profesjonalną posadą Joachima była praca w charakterze asystenta koncertmistrza orkiestry Gewandhaus. Po śmierci  Mendelssohna w 1847 r. Joachim dołączył w 1850 r. do weimarskiej orkiestry w charakterze koncertmistrza. Spędził tam dwa lata, przyglądając się jak Franz Liszt tworzy nową inspirowaną literaturą estetykę komponowania.
Po pobycie w Wiemarze Joachim napisał trzy uwertury programowe, w tym dwie oparte na dramatach Szekspira, które ukończył w Hanowerze w latach 1853-54. W latach 1854-66 pełnił funkcję Königlicher Konzertmeister und Kammervirtuose w Hanowerze na dworze Jerzego V, po czym objął stanowisko, które sprawował w swoim życiu najdłużej, jako dyrektor-założyciel i profesor skrzypiec w Königlich Akademische Hochschule für Musik w Berlinie (od 1869 r.).
Joachim skupił się na rozwoju swojej międzynarodowej kariery w charakterze solisty i pierwszego skrzypka Joachim Quartet, a jego działalność kompozytorska zeszła na drugi plan. Komponował okazjonalnie, głównie w związku z funkcją, jaką pełnił w Hochschule. Spuścizna Joachima-kompozytora obejmuje nie tylko jego głośne kadencje do Koncertu Skrzypcowego op. 61 Beethovena  oraz Koncertu Skrzypcowego op. 77 Brahmsa  (a także koncertów Mozarta, Spohra i Viottiego), ale także liczne kompozycje własne, w tym trzy koncerty skrzypcowe, sześć uwertur oraz muzykę kameralną na skrzypce i fortepian.
Jeden z największych talentów Joachima przejawiał się w jego utworach na skrzypce i orkiestrę - w tym jego umiejętności wykorzystania orkiestrowego brzmienia - co jest widoczne w pełni w wykonaniach jego utworów ze skrzypcami i orkiestrą. Przypomnienie wczesnych prac na skrzypce tego kompozytora razem z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie jest wyjątkowym przywilejem.

Katharina Uhde

Wtorek, 29. 10. 2019, godz. 19.00
Koncert symfoniczny
Joseph Joachim odkrywany na nowo

Organizator: Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie

Wykonawcy:
Katharina Uhde skrzypce
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Dennis Friesen-Carper
dyrygent

Program:
Joseph JOACHIM - Fantazja Irlandzka, Nokturn op. 12, Romans op. 2, Fantazja Węgierska

Wstęp wolny



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt