JEDYNKA | DWÓJKA | TRÓJKA | CZWÓRKA | PR DLA ZAGRANICY | IAR | RADIO PARLAMENT
baner_newsy.jpg

3. Festiwal Muzyka Wiary - Muzyka Pokoju...


22.10.19 o g.19.30 w Studiu PR im. W. Lutosławskiego oraz 24.10.19 o g.19.30 w Studiu PR im. W. Sz­pilmana (Al. Ni­epodległości 77/85 - główny budynek Polskiego Radia)­­ odbyły się koncerty w ramach Festiwalu Muzyka Wiary - Muzyka Pokoju­­

22.10.19_zimpel_masecki_250.jpg

 MASECKI / ZIMPEL

„z Katalogu Ptaków”

Wybitny, francuski kompozytor, organista i pedagog Olivier Messiaen był jednym z największych awangardzistów, nowatorów i poszukiwaczy w muzyce współczesnej. Jego bogatą i różnorodną twórczość wypełnia wyjątkowa mistyka nasycona pierwiastkiem sacrum. „Nie ma prawdziwej muzyki świeckiej, ani prawdziwej muzyki sakralnej, lecz jedynie rzeczywistość widziana z dwóch różnych stron” – powiedział kiedyś Messiaen i ta kwestia doskonale definiuje muzykę Mistrza, wyraża jego duchowe widzenie świata, z całą złożonością prawd i emocji, w zgodzie z naturą. Sam siebie uważał za ucznia natury, co na pewno miało wpływ na jego fascynację śpiewem ptaków. W 1952 roku napisał eksperymentalny utwór Le Merle Nor / Czarny Kos, który bazował na śpiewie kosa. Z czasem Messiaen włączał śpiew ptaków do większości swoich kompozycji, powoli stawał się on ich najważniejszym elementem. Zaowocowało to wydanym w 1958 roku zbiorem 13 utworów, wyszukanych poematów dźwiękowych, któremu Messiaen nadał tytuł Katalog Ptaków / Catalogue d’oiseaux.
Po „ptasie” kompozycje Messiaena, sięgnęło dwóch gigantów naszej muzyki improwizowanej, Marcin Masecki i Wacław Zimpel. To jedni z najbardziej oryginalnych i wszechstronnych muzyków. Ich twórcza aktywność obejmuje bardzo szerokie spektrum stylistyczne, a mistrzowskie łączenie gatunków stało się znakiem rozpoznawczym. Obaj są wybitnymi instrumentalistami: Masecki gra na wszelkich instrumentach klawiszowych, a Zimpel, rozpoczynając karierę jako klarnecista obecnie jest wszechstronnym multiinstrumentalistą. Obaj są doskonałymi, wyrafinowanymi aranżerami i kompozytorami o nieokiełznanej wyobraźni.
Przygotowując specjalnie na Festiwal projekt „z Katalogu Ptaków” artyści odczytują Messiaena absolutnie po swojemu, z ogromną wrażliwością i na miarę muzyki XXI wieku. Proponują wsłuchanie się w brzmienie natury, uchwycenie jej niemal nieziemskiego wymiaru

22.10.19_bastarda_251.jpg

 BASTARDA

„Nigunim”

Bastardę powołał do życia, ponad dwa lata temu, niezwykły twórca, klarnecista, improwizator i kompozytor Paweł Szamburski. Towarzyszą mu wybitni instrumentaliści – wiolonczelista barokowy Tomasz Pokrzywiński oraz Michał Górczyński na klarnecie kontrabasowym. Artyści tworzą współczesne i bardzo osobiste wizje kompozycji z minionych wieków. Improwizując wokół archaicznych melodii budują pomost łączący odległe w czasie światy muzyki, docierając do jej uniwersalnego, mistycznego wymiaru. Po zjawiskowej interpretacji utworów Petrusa z Grudziądza, po doskonałym, wydanym wiosną tego roku, albumie „Ars Moriendi” z kompozytorskimi perłami renesansowych twórców, Bastarda zabiera nas w kolejną, magiczną wyprawę. Muzycy sięgają tym razem ku religijnym żydowskim pieśniom bez słów – chasydzkim nigunom. Niguny to wyjątkowe modlitwy, za pomocą których, w zbiorowym śpiewie i tańcu, w euforycznym uniesieniu, chasydzi docierają do „komnaty Boga”. Bastarda, odkrywając piękno tych ekstatycznych pieśni, opracowuje je w charakterystyczny dla siebie sposób, filtrując przez unikalny i doskonale ukształtowany już muzyczny język zespołu. Powstające od XVIII wieku melodyjne, sylabiczne pieśni chasydów pozwalają artystom na swobodną improwizację i bardzo osobistą, wręcz intymną formę wypowiedzi. Bardzo inspirująca stała się także dla Bastardy muzyczna siła narracyjna nigunów. Bez słów opowiadają one o radości i smutku, stanowiąc niejako istotę chasydyzmu, który oscylował między oczekiwaniem na koniec świata, a radosną afirmacją życia. Mistyczne chasydzkie kompozycje tworzą przestrzeń, w której artyści poruszają się z ogromną swobodą, wielką klasą, wiedzą i wrażliwością, tworząc nowatorskie, wybitne dzieło o niezwykłej urodzie.
Projekt „Nigunim” został przygotowany specjalnie na Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju.

Koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Wtorek, 22. 10. 2019, godz. 19.30
3. Festiwal Muzyka Wiary - Muzyka Pokoju

Organizatorzy: Program 2 Polskiego Radia, Centrum Myśli Jana Pawła II


część I
W programie: Marcin Masecki / Wacław Zimpel - „z Katalogu Ptaków”

część II
W programie: Bastarda - „Nigunim”

Formacja Bastarda w składzie:
Paweł Szamburski klarnet
Tomasz Pokrzywiński wiolonczela
Michał Górczyński klarnet kontrabasowy

Bilety:
Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja bezpłatnych biletów
Ilość miejsc jest ograniczona



24.10.19_JERZY_ROGIEWICZ_fot.Tadeusz_RogiewiczBW_252.jpg
 Fot..: Tadeusz Rogiewicz

JERZY ROGIEWICZ

„4000 lat”

Wśród tradycyjnych chrześcijańskich pieśni obrzędowych kolędy bożonarodzeniowe mają znaczenie szczególne. Zwiastując Wielką Nowinę uchylają wrota światłu. Trudno określić ile ich powstało na przestrzeni wieków. Wśród nich są te, które weszły do ponadczasowego kanonu kolęd polskich. Śpiewali i grali je różni artyści, reprezentujący niemal wszystkie gatunki i muzyczne style. Doskonale świadczy to o uniwersalnym kodzie emocjonalnym jaki niosą kolędy. Tym razem, bodaj po raz pierwszy w historii, kolędy zagrane zostaną solo na perkusji, a bohaterem tego wydarzenia będzie wybitny muzyk Jerzy Rogiewicz – jeden z najlepszych i najciekawszych współczesnych perkusistów, kompozytor i obdarzony zaskakującą fantazją aranżer. Rogiewicz z dużym wyczuciem sięga do kanonicznego zbioru kolęd i posiłkując się dość skromnym instrumentarium: jazzową perkusją, dzwonkami, gongami, marakasami i autoharfą wyczarowuje bardzo osobistą i hipnotyzującą muzyczną przestrzeń. Z wielką klasą, zjawiskowo wypełnia ją magią bożonarodzeniowej tradycji. Kolędy Rogiewicza są niezwykłą próbą nowatorskiego spojrzenia na jedną z najbardziej oczywistych części naszej tradycji. I trzeba przyznać, próbą po mistrzowsku udaną.

Koncert w Studiu Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana (Al. Niepodległości 77/85 - główny budynek Polskiego Radia)

Czwartek, 24. 10. 2019, godz. 19.30
3. Festiwal Muzyka Wiary - Muzyka Pokoju

Organizatorzy: Program 2 Polskiego Radia, Centrum Myśli Jana Pawła II

W programie: Jerzy Rogiewicz  - Projekt „4000 lat”

Bilety:
Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja bezpłatnych biletów
Ilość miejsc jest ograniczona



» powrót

Jeśli chcą Państwo otrzymywać bieżące informacje o naszym repertuarze, proszę wysłać swoje zgłoszenie na adres: barbara.czerska@polskieradio.pl
facebook
Estrada i Studio Gdzie co
projekt i wykonanie: webmania.pl
Informacje: Wiadomości | Sport | Gospodarka | The News | Euranet | IAR | Redakcja Katolicka | Radio Parlament
Rozrywka i kultura: Muzyka | Kultura | Teatr | Studio Reportażu | Polska Orkiestra Radiowa | Orkiestra Kameralna | Chór Polskiego Radia | Studia nagrań i koncertów | Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia
Programy: Jedynka | Dwójka | Trójka | Czwórka | Zagranica
Społeczności: Forum | Kontakt